Seguidors

dimecres, 17 de desembre del 2014

Pressupostos 2015, poca política i poques idees (Article Publicat a Hora Nova el 16 de desembre del 2014)


El passat dijous 11 de desembre es van aprovar inicialment els pressupostos de l'Ajuntament de Figueres per al proper any 2015.

Un pressupost es pot analitzar des de diferents òptiques. Una d'elles és quin grau d'implicació han tingut els ciutadans i ciutadanes de Figueres en l'elaboració del pressupost. En aquest sentit podem dir que el pressupost treu un zero com a resultat.
Dins aquest mateix camp crec que hem de distingir també entre dos factors fonamentals: un, quin diàleg amb els veïns i veïnes hi ha hagut per tal de decidir com es gastaran part dels diners recaptats del pressupost i, dos, quines facilitats ha posat el govern per tal de fer un pressupost entenedor per a la majoria de persones. Les figuerenques i els figuerencs no tenen perquè estar acostumats a llegir i entendre un pressupost d'ingressos i despeses per capítols. I és que si no has estat implicat directament amb l'administració, o ets un entès en economia, o has fet un esforç real per mirar d'entendre´l i que algú t'ho expliqui, un pressupost d'una administració no és fàcil d'interpretar. I darrera de cada pressupost hi ha també unes idees polítiques que en un pressupost general per capítols són difícils de destriar. El pitjor de tot és que sembla que al govern això ja li va bé.
Està clar que el govern resultant de les properes eleccions, del qual espero formar-ne part en una majoria d'esquerres, haurà de fer un esforç en aquest dos sentits i acostar el pressupost als veïns i veïnes d'una manera fàcil i entenedora. Una d'aquestes maneres és l'obligació d'elaborar, a part del model tradicional que marca la Llei Reguladora d'Hisendes Locals, un pressupost per programes. Què vol dir això? Intentaré explicar-ho amb un exemple. El pressupost pot dir que el servei de neteja de les dependències municipals costa 150.000 € anuals, i aquesta dada és de difícil interpretació per valorar si és molt o poc. Però si dic que la neteja del pavelló costa 10.000 €, la del teatre 40.000 € i la de les oficines de l'Ajuntament 100.000 €, com a mínim ens podrem fer una idea de com s'estan gastant aquests diners, i de que, per exemple, la neteja del teatre costa quatre vegades més que la del pavelló.
Si ens centrem ja plenament en l'anàlisi del contingut dels pressupostos del 2015, el primer que ens crida l'atenció és que el pressupost passa dels 48,79 milions d'euros als 51,15 milions d'euros. Part d'aquest increment es deu a la previsió que els ingressos d'IBI passin dels 14,95 milions del 2014 als 16,40 milions d'euros previstos al 2015. Això suposa un augment de 1,45 milions d'euros. Sembla que aquest increment vindrà donat per una revisió de les superfícies computables pel càlcul de l'IBI de diferents béns immobles de la ciutat. La veritat és que des de l'oposició ara mateix tenim poques dades per valorar si això realment serà així, però des de ICV-E mantenim les nostres reserves sobre aquesta previsió. Ho fem perquè ja va passar al 2011 que just a sota de la previsió d'ingressos anual d'IBI hi havia una partida de 2,61 milions d'euros que van anomenar IBI endarrerit, de la no se´n va recaptar ni un sol euro, i que va significar gairebé el 30% del dèficit acumulat de l'Ajuntament durant els anys 2010 i 2011.
Pel que fa a la despesa, lluny de creure´ns la canterella de que aquest és un pressupost social, veiem com per exemple la partida del Pla de Desenvolupament Comunitari del Barri de Sant Joan segueix amb la mateixa partida de sempre i, per tant, no és un tema prioritari pel govern.
Per altra banda veiem també com gran part del pressupost continua hipotecat per tres factors determinants: el primer, les despeses pel funcionament general de l'Ajuntament: personal, lloguers, serveis etc, que creiem que no és especialment preocupant si tenim en compte que som una ciutat de més de 45.000 habitants; el segon, la relació amb l'empresa mixta Ecoserveis, totalment perjudicial pels interessos econòmics de l'Ajuntament degut a les diferents modificacions realitzades de les condicions inicials i que sempre han anat en perjucici dels interessos econòmics de l'Ajuntament; i el tercer, la indecent quantitat de diners que paga l'Ajuntament de Figueres en concepte d'amortització de préstecs i d'interessos.
Una cosa està clara, aquest pressupost no és el nostre, i serà complicat donar-hi suport. Darrera aquests pressupostos poca política i poques idees.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada